Vatandaşlık ve İnsan Hakları
4. sınıf öğrencileriyle yürütülmeye başlanan bu programla öğrencilere kavramsal bilginin öğretilmesinin yanında insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi ile ilgili temel değerleri kazandırmak da amaçlanmaktadır. Bunun yanı sıra öğrencilerin bu bilgi ve değerleri bir yaşam biçimi ve kültürü hâline getirmeleri sağlanmaktadır.
İnsanların bir arada yaşamaları “birey-birey, birey-toplum, toplum-toplum, birey-devlet, toplum-devlet” şeklinde gerçekleşmektedir. Bu ilişkiler kimi zaman yazılı kimi zaman ise yazılı olmayan hukuk kuralları ile düzenli ve uyumlu bir şekle dönüşmektedir. Bu öğretim programı kapsamında ele alınan değerler bu ilişkileri güçlendiren, düzenleyen yapılar olarak kabul edilmektedir.
İnsan Hakları ve Vatandaşlık Dersi Öğretim Programı ile:
• İnsani değerleri benimseyen,
• Hak, özgürlük ve sorumluluk bakımlarından çocuk olmanın ayrıcalıklarını keşfeden,
• Hak ve özgürlüklerin kullanılabilmesi için sorumluluk üstlenen,
• İnsan hakları ve demokrasi kültürünün geliştirilmesi için adaleti ve eşitliği gözeten,
• İş birliğine ve bilgiye dayalı demokratik karar alma süreçlerine katılan,
• Ortak yaşama ilişkin sorunların çözümünde uzlaşı arayan,
• Kurallara uyarak hak ve özgürlüklerin korunmasına ve geliştirilmesine destek olan,
• Aktif yurttaşlığı benimseyen ve buna uygun davranan,
• Birlikte yaşama koşullarının iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için sorumluluk üstlenen,
• Cumhuriyet ve değerlerinin insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi alanındaki gelişmelere katkısını bilen bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır.
İnsan Hakları ve Vatandaşlık Öğretim Programı’nda insani, millî ve manevî, evrensel değerlere yer verilmekte; açık fikirlilik, adalet, arkadaşlık, dostluk, eşitlik, paylaşma, sevgi, aile birliğine önem verme, duyarlılık, güven, sabır, sorumluluk, saygı, özgürlük kavramları üzerinde durulmaktadır.